zondag 28 juli 2024

Publicatie uit 'De Nieuwe Werker'.

Ook bij onze eigen vakbond zijn we niet onopgemerkt voorbij gegaan:
Artikel uit 'De Nieuwe Werker' van 18 juli 2024:

Hoe bouw je aan een sterke syndicale ploeg en haal je het beste uit de sociale verkiezingen als je haast van nul af aan moet beginnen? Een syndicaal engagement is steeds een werk van lange adem, dat benadrukt Stephan De Paepe, afgevaardigde bij het papier producerend bedrijf Stora Enso Langerbrugge. Na 12 jaar van doorzetten kon het ABVV er stap voor stap groeien.

Zijn eerste mandaat als afgevaardigde voor het ABVV mag je gerust een vuurproef noemen. Door afdankingen en een reorganisatie in het bedrijf, was een groot deel van de oorspronkelijke ABVV-delegatie moeten vertrekken, toch nam Stephan zich toen voor om de positie van zijn vakbond te versterken. Met resultaat. De delegatie breidde de voorbije jaren uit en tijdens de sociale verkiezingen van 2024 groeide het ABVV van 1 naar 2 mandaten in zowel de ondernemingsraad als het comité voor preventie en bescherming op het werk.

Hoe bent u destijds aan uw engagement begonnen?

“12 jaar geleden nam ik alle mandaten op, dus OR, syndicale delegatie én CPBW. Ik had weinig keuze en dat was enorm veel werk, zeker als je pas begint. Meestal moest ik met mijn buikgevoel onderhandelen, soms met de voeten vooruit. Mijn grote voordeel was echter mijn ervaring in het bedrijf: ik kende het bedrijf reeds heel goed vooraleer ik aan mijn engagement begon.”

“Bij aanvang van mijn tweede mandaat moest ik mijn verwachtingen al wat bijstellen. Ons werk werd geapprecieerd, maar werknemers stemmen toch vaak op de kandidaten die naast hen in dezelfde afdeling of in dezelfde ploeg op de werkvloer staan. Men zoekt dus eerst en vooral een nabij aanspreekpunt, en dat hadden wij toen niet overal.”

U moest geduld hebben?

“Doe je goed vakbondswerk, dan maak je meer kans om erop vooruit te gaan; dat klopt, maar je moet inderdaad geduld hebben. Ondertussen hebben wij op basis van ons werk heel wat nieuwe collega’s op de juiste afdelingen kunnen rekruteren, en dat allemaal samen vertaalt zich uiteindelijk in een betere verkiezingsuitslag. In 2024 gingen we van 1 mandaat in het CPBW en in de OR naar 2 mandaten per overlegorgaan. Ik heb een heel goed gevoel bij de nieuwe ploeg.”

“Dat goed vakbondswerk geapprecieerd wordt, tonen ook deze verkiezingen. Hoewel ik mij voorgenomen had om mij op de OR en de syndicale delegatie te focussen, en het CPBW toe te vertrouwen aan mijn collega’s, werd ik toch rechtstreeks verkozen vanop de laatste plaats op de CPBW-lijst. Maar ik ben ondertussen 55 jaar, dus het wordt toch tijd om in de toekomst te werken aan mijn opvolging.”

Wat is een grote uitdaging in het bedrijf voor het syndicaal werk?

“Alle spelers in de sector, en in feite ook andere industriële bedrijven, kennen hetzelfde probleem: het is moeilijk om de juiste profielen aan te werven en te behouden. Die moeilijkheden en tekorten hebben ook een impact op de rest van het personeelsbeleid, want ondanks het feit dat de vacatures niet altijd ingevuld geraken, blijft de fabriek natuurlijk draaien. Een echte vicieuze cirkel. Ondertussen onderhandel je met een directie die haar richtlijnen vaak van hogerhand krijgt, want het bedrijf is een multinational. Ik denk dat alle vakbonden deze moeilijkheden als een uitdaging zien.”

Wat kunnen de werknemers appreciëren van jullie vakbondswerk?

“We krijgen goede feedback, maar daar hebben we steeds voor moeten werken. Communiceren naar het personeel is belangrijk, en dat laten zij ook weten. Ik heb steeds het standpunt verdedigd dat alle openbare informatie die wij ontvangen ook gedeeld moet worden met het personeel, of men nu lid is van onze vakbond of niet. Ik doe dat bijvoorbeeld aan de hand van een blog, via e-mail en op een facebookprofiel. Hoe meer informatie de werknemers krijgen, hoe beter ze je leren kennen en je leren vertrouwen.”

Hoe hebben jullie campagne gevoerd?

“Het is niet evident om alle werknemers aan te kunnen spreken. Wij hebben verschillende productieafdelingen en binnen die afdelingen zijn er ook verschillende ploegen. Het is bijna onmogelijk om iedereen persoonlijk te ontmoeten, hoe belangrijk dat contact ook is. Vandaar de digitale communicatiemiddelen waarop we regelmatig publiceren. Denk aan korte verslagen van de ondernemingsraad, belangrijke informatie over de sociale verkiezingen, een samenvatting van wat wij de voorbije vier jaar gedaan en gerealiseerd hebben, enzovoort. De werknemers tonen duidelijk belangstelling in de sociale verkiezingen, want de publicaties over de kandidatenlijsten werden vaak bekeken.”

“Ik maak de overige afgevaardigden ook meteen duidelijk dat de kiescampagne voor 2028 nu al begint. Het is het werk dat wij nu doen, en dat wat wij nu aan het personeel vertellen, dat later zijn vruchten zal afwerpen.”

Welke tips heeft u voor afgevaardigden die voor het eerst verkozen zijn?

“Als personeelsleden tot bij jou komen met vragen of problemen, geef dan steeds een antwoord. Je hoeft niet steeds meteen op alles te kunnen antwoorden, soms neem je beter de tijd om je correct te informeren, maar stel de mensen gerust en kom desnoods later terug met een antwoord. Als personeelsleden vragen naar moeilijke dossiers, licht ze dan in van wat er gebeurt. Het gebeurt nog te veel dat werknemers met vragen blijven zitten, of dat ze niet weten waar ze terecht kunnen, maar het is net onze eerste taak om hen op de hoogte te brengen van wat er in hun bedrijf gebeurt.”