Publicatie uit 'De Nieuwe Werker'.
Artikel uit 'De Nieuwe Werker' van 18 juli 2024:
Hoe bouw je aan een sterke syndicale ploeg en haal je het beste uit de sociale verkiezingen als je haast van nul af aan moet beginnen? Een syndicaal engagement is steeds een werk van lange adem, dat benadrukt Stephan De Paepe, afgevaardigde bij het papier producerend bedrijf Stora Enso Langerbrugge. Na 12 jaar van doorzetten kon het ABVV er stap voor stap groeien.
Zijn eerste mandaat als afgevaardigde voor het ABVV mag je
gerust een vuurproef noemen. Door afdankingen en een reorganisatie in het
bedrijf, was een groot deel van de oorspronkelijke ABVV-delegatie moeten
vertrekken, toch nam Stephan zich toen voor om de positie van zijn vakbond te
versterken. Met resultaat. De delegatie breidde de voorbije jaren uit en
tijdens de sociale verkiezingen van 2024 groeide het ABVV van 1 naar 2 mandaten
in zowel de ondernemingsraad als het comité voor preventie en bescherming op
het werk.
Hoe bent u destijds aan uw engagement begonnen?
“12 jaar geleden nam ik alle mandaten op, dus OR, syndicale
delegatie én CPBW. Ik had weinig keuze en dat was enorm veel werk, zeker als je
pas begint. Meestal moest ik met mijn buikgevoel onderhandelen, soms met de
voeten vooruit. Mijn grote voordeel was echter mijn ervaring in het bedrijf: ik
kende het bedrijf reeds heel goed vooraleer ik aan mijn engagement begon.”
“Bij aanvang van mijn tweede mandaat moest ik mijn
verwachtingen al wat bijstellen. Ons werk werd geapprecieerd, maar werknemers
stemmen toch vaak op de kandidaten die naast hen in dezelfde afdeling of in
dezelfde ploeg op de werkvloer staan. Men zoekt dus eerst en vooral een nabij
aanspreekpunt, en dat hadden wij toen niet overal.”
U moest geduld hebben?
“Doe je goed vakbondswerk, dan maak je meer kans om erop
vooruit te gaan; dat klopt, maar je moet inderdaad geduld hebben. Ondertussen
hebben wij op basis van ons werk heel wat nieuwe collega’s op de juiste
afdelingen kunnen rekruteren, en dat allemaal samen vertaalt zich uiteindelijk
in een betere verkiezingsuitslag. In 2024 gingen we van 1 mandaat in het CPBW
en in de OR naar 2 mandaten per overlegorgaan. Ik heb een heel goed gevoel bij
de nieuwe ploeg.”
“Dat goed vakbondswerk geapprecieerd wordt, tonen ook deze
verkiezingen. Hoewel ik mij voorgenomen had om mij op de OR en de syndicale
delegatie te focussen, en het CPBW toe te vertrouwen aan mijn collega’s, werd
ik toch rechtstreeks verkozen vanop de laatste plaats op de CPBW-lijst. Maar ik
ben ondertussen 55 jaar, dus het wordt toch tijd om in de toekomst te werken
aan mijn opvolging.”
Wat is een grote uitdaging in het bedrijf voor het
syndicaal werk?
“Alle spelers in de sector, en in feite ook andere
industriële bedrijven, kennen hetzelfde probleem: het is moeilijk om de juiste
profielen aan te werven en te behouden. Die moeilijkheden en tekorten hebben
ook een impact op de rest van het personeelsbeleid, want ondanks het feit dat
de vacatures niet altijd ingevuld geraken, blijft de fabriek natuurlijk
draaien. Een echte vicieuze cirkel. Ondertussen onderhandel je met een directie
die haar richtlijnen vaak van hogerhand krijgt, want het bedrijf is een multinational.
Ik denk dat alle vakbonden deze moeilijkheden als een uitdaging zien.”
Wat kunnen de werknemers appreciëren van jullie
vakbondswerk?
“We krijgen goede feedback, maar daar hebben we steeds voor
moeten werken. Communiceren naar het personeel is belangrijk, en dat laten zij
ook weten. Ik heb steeds het standpunt verdedigd dat alle openbare informatie
die wij ontvangen ook gedeeld moet worden met het personeel, of men nu lid is
van onze vakbond of niet. Ik doe dat bijvoorbeeld aan de hand van een blog, via
e-mail en op een facebookprofiel. Hoe meer informatie de werknemers krijgen,
hoe beter ze je leren kennen en je leren vertrouwen.”
Hoe hebben jullie campagne gevoerd?
“Het is niet evident om alle werknemers aan te kunnen
spreken. Wij hebben verschillende productieafdelingen en binnen die afdelingen
zijn er ook verschillende ploegen. Het is bijna onmogelijk om iedereen
persoonlijk te ontmoeten, hoe belangrijk dat contact ook is. Vandaar de
digitale communicatiemiddelen waarop we regelmatig publiceren. Denk aan korte
verslagen van de ondernemingsraad, belangrijke informatie over de sociale
verkiezingen, een samenvatting van wat wij de voorbije vier jaar gedaan en
gerealiseerd hebben, enzovoort. De werknemers tonen duidelijk belangstelling in
de sociale verkiezingen, want de publicaties over de kandidatenlijsten werden
vaak bekeken.”
“Ik maak de overige afgevaardigden ook meteen duidelijk dat
de kiescampagne voor 2028 nu al begint. Het is het werk dat wij nu doen, en dat
wat wij nu aan het personeel vertellen, dat later zijn vruchten zal afwerpen.”
Welke tips heeft u voor afgevaardigden die voor het eerst
verkozen zijn?
“Als personeelsleden tot bij jou komen met vragen of
problemen, geef dan steeds een antwoord. Je hoeft niet steeds meteen op alles
te kunnen antwoorden, soms neem je beter de tijd om je correct te informeren,
maar stel de mensen gerust en kom desnoods later terug met een antwoord. Als
personeelsleden vragen naar moeilijke dossiers, licht ze dan in van wat er
gebeurt. Het gebeurt nog te veel dat werknemers met vragen blijven zitten, of
dat ze niet weten waar ze terecht kunnen, maar het is net onze eerste taak om
hen op de hoogte te brengen van wat er in hun bedrijf gebeurt.”
<< Homepage