woensdag 26 juni 2024

Nieuwe regeling fietsvergoeding vanaf 1/7/2024.

Beste collega,

Een jaar geleden bracht HR de huidige fietsvergoeding regeling ter discussie wegens niet wettelijk.
De ABVV-afvaardiging heeft deze redenering altijd in twijfel getrokken. Ons punt was dat er altijd meer betaald mag worden dan het wettelijke toegestane. Dat extra bedrag had misschien beter niet bij de fietsvergoeding gestaan, maar moest (ons inziens) eigenlijk belast worden.

We hebben -mede met jullie massale antwoorden op onze ABVV-fietsenquête in het achterhoofd- sterk en lang onderhandeld om tot volgend resultaat te komen (waar we ons in kunnen vinden):

Officiële tekst door HR:

• Vanaf 1/7/2024 zal
-per effectief met een fiets afgelegde kilometer woon-werk verkeer - de fietsvergoeding 31ct/km bedragen.
-voor wie, per maand gerekend, meer dan 50% van de werkdagen van zijn of haar uurrooster met de fiets naar het werk komt, zal de huidige toepassing van de fietsvergoeding aangehouden worden tot en met 30/6/2027.

• Vanaf 1/7/2027 zal
-de fietsvergoeding verhoogd worden naar 35 ct/km (of een hoger, fiscaal vrijgesteld, bedrag dat dan van kracht zou zijn).
-eveneens zullen vanaf 1/7/2027 wettelijke verhogingen van het fiscaal vrijgestelde bedrag van de fietsvergoeding, automatisch toegepast worden.


Iets duidelijker uitgelegd:

• Vanaf 1/7/2024:
-De fietsvergoeding wordt verhoogd naar €0,31/km.
-De huidige regeling (50% van de werkdagen met de fiets) wordt behouden tot en met 30/6/27.
-Bijkomend zal nu iedereen die 1 dag met de fiets komt voor die dag een fietsvergoeding krijgen. De 50%-regel is geen verplichting meer om een fietsvergoeding te krijgen, maar wordt wel nog toegepast voor degenen die meer dan de helft met de fiets komen.

• Vanaf 1/7/2027:
-De fietsvergoeding wordt verhoogd naar €0,35/km (of naar een hoger fiscaal vrijgesteld bedrag dat op die datum van kracht is.
-De huidige regeling (50% van de werkdagen met de fiets) komt te vervallen.
-€0,35/km is dus het minimumbedrag voor de fietsvergoeding op deze datum.
-Vanaf deze datum zullen alle wettelijke verhogingen direct toegepast worden. Dit komt vanaf dan ook niet meer op de onderhandelingstafel tijdens CAO-besprekingen, want vanaf 1/7/2027 zal elke (verhoogde) aanpassing direct toegepast worden.

Voorbeelden wat kan gebeuren in de toekomst:
1 indien de fietsvergoeding op 1/2/27 naar 45cent gaat, dan zal deze verhoging toegepast worden vanaf 1/7/27.
2 indien op 1/3/28 de fietsvergoeding naar €0,40/km gaat, wordt deze vanaf 1/3/28 ook toegepast.
3 indien iemand een jaarlijkse fietsvergoeding heeft van €2800, dan is daarvan €2500 fiscaal vrijgesteld. Het vermoeden is dat er dan een nieuwe code op de loonbrief te zien zal zijn “fietsvergoeding belastbaar” of zo.

Samengevat:
-Van 1/7/2024 tot 1/7/2027 gaat iedereen die met de fiets komt er op vooruit.
-De huidige regeling van de fietsvergoeding wordt opgetrokken naar 31 cent én iedereen die 1 dag met de fiets komt krijgt een fietsvergoeding.
-Wie minder dan de helft met de fiets komt, krijgt zowel een fietsvergoeding voor de gefietste dagen en voor die andere dagen een verplaatsingsvergoeding (vergoeding zie vorige post op blog)

-Vanaf 1/7/2027 stopt de huidige 50% regeling fietsvergoeding. In plaats daarvan wordt de fietsvergoeding verhoogd naar het maximum fiscaal vrijgesteld bedrag (nu €0,35 - kan hoger zijn in toekomst)
-Geen discussies meer over de fietsvergoeding tijdens CAO gesprekken: telkens wordt het hogere fiscaal vrijgesteld bedrag betaald.
-De sector-CAO wordt dan nageleefd en de fietsvergoeding is vanaf dan wettelijk in orde.
-Wettelijk fiscaal vrijgesteld bedrag: nu €2500 (wordt wsl opgetrokken naar €3500) - fiscaal vrijgesteld bedrag woonwerkvergoeding: nu €470 = €39,20/mnd (wordt wsl opgetrokken naar 490)