Bericht aan personeel: coronaviris (covid-19).
Bericht aan Personeel n.a.v de Bijzondere Ondernemingsraad van 16 maart 2020
De Directie wenst nogmaals te benadrukken dat zij haar volledige verantwoordelijkheid neemt met het oog op :
-de gezondheid van haar medewerkers
-maatregelen nodig om de verdere verspreiding van het coronaviris (covid-19) zoveel mogelijk te vermijden
-het blijven bevoorraden van onze klanten.
In het licht hiervan zijn een aantal maatregelen genomen en op de Ondernemingsraad besproken:
1)aan de productieafdelingen (L3-L4-Energie & Milieu-Labo)wordt gevraagd wat in de huidige omstandigheden de haalbare minimumbezetting is voor het arbeiderspersoneel en desgevallend een aantal collega’s te kunnen thuislaten en zich ter beschikking te houden in functie van een eventuele oproep wanneer collega’s uitvallen.
De bedoeling van deze aanpak is om enerzijds de kans op besmetting te proberen te verminderen, anderzijds om productie zo lang als mogelijk vol te houden.
Aan wie onder deze omstandigheden thuis geplaatst is, wordt met nadruk gevraagd nauwgezet de door de overheid uitgevaardigde“zelf-quarantainne” maatregelen nauw ter harte nemen om het risico op besmetting maximaal te vermijden.
Tot nader order wordt wie volgens deze maatregel thuis geplaatst wordt, doorbetaald. De regels rond economische werkloosheid omwille van overmacht werden vandaag door de Nationale Arbeidsraad besproken. Indien wij hierop beroep kunnen doen, zullen we dat in overweging nemen en kijken op welke manier het loonverschil desgevallend kan overbrugd worden.
2)Voor de Technische Diensten en Supply Chain wordt in functie van de haalbare minimumbezetting nagegaan of meer afwezigheden mogelijk zijn. Verlofaanvragen zullen in dit opzicht bekeken en goedgekeurd worden.
3)Aan alle ondersteunende diensten (Aankoop-IT-Boekhouding-Controlling-HR-Portiers-bedienden Technische Diensten & Engineering) wordt gevraagd om te bekijken hoe thuiswerk maximaal kan georganiseerd worden. Aan de verschillende leidinggevenden wordt gevraagd de planning die voortvloeit uit 1) en 3) na bespreking met hun manager door te mailen naar Lieven Willaert, die deze info zal bundelen en vervolgens ook naar de vakbondsafgevaardigden zal doorsturen.
4)Lopende stagekontrakten worden stopgezet, geplande stagekontrakten worden tot nader bericht opgeschort.
5)In hoofde van deze maatregelen wordt geen onderscheid gemaakt tussen collega’s met een interimovereenkomst en medewerkers met SE Langerbrugge arbeidsovereenkomst.
6)De geplande feedback gesprekken ‘Your Voice’, 2u opgesplitste AD-dag of andere, worden uitgesteld, alvast tot wanneer de scholen terug open zijn.
7)De geplande jaargesprekken voor bedienden, kunnen indien wenselijk en in overleg eveneens opgeschortworden tot wanneer de scholen terug open zijn.
8)De brandweeropleidingen op dinsdag worden eveneens tijdelijk opgeschort.
9)Wie ziek is, blijft uiteraard thuis en brengt een ziekte attest binnen met de vermelding ‘ziekte’. Wie echter niet ziek is en in preventieve quarantaine geplaatst wordt, dient eveneens een attest van een arts te bekomen met hierop de duidelijke vermelding dat het een preventieve quarantaine maatregel betreft. Gelieve uw arts duidelijk te vragen de correcte reden van uw afwezigheid te melden.
Op basis van wat we op vandaag weten, gaan we ervan uit dat bovenstaande afspraken alvast gelden tot het einde van de paasvakantie (17 april). Tussentijdse aanpassingen in functie van de verdere ontwikkelingen blijven evenwel mogelijk en zullen via de normale kanalen zo snel als mogelijk bekend gemaakt worden.
<< Homepage